Geonumerics presenta mapKITE, un nou i trencador concepte per a mapes 3D de carreteres

L’empresa catalana Geonumerics ha presentat aquest mes de març mapKITE, un sistema combinat de dron i vehicle terrestre enfocat a la cartografia de carreteres, tot i que també amb altres usos potencials.

Basat en el seguiment del vehicle terrestre per part del dron, el tàndem mapKITE, equipat amb sensors òptics i làser, posa en pràctica una nova manera d’obtenir geo-informació i permet reduir substancialment el cost per missió.

 

27 març 2017 – Coincidint amb el tancament del projecte europeu Horizon 2020 “mapKITE”:“EGNOS-GPS/Galileo-based high-resolution terrestrial-aerial sensing System” finançat per la Unió Europea (UE) i sota el que s’ha desenvolupat la tecnologia, aquest 15 de març ha tingut lloc al BCN Drone Center un taller on s’ha presentat la solució mapKITE, els seus beneficis així com els resultats i experiències del seu ús.

En Pere Molina, líder del projecte i cap del Programa d’Aplicacions Avançades a Geonumerics, ha guiat el taller que ha comptat amb la participació dels membres del projecte, de la GSA i del Grupo Engemap que ha desplegat la tecnologia al Brazil. Per tancar el taller membres del públic i del projecte han pogut intercanviar opinions, mercats d’aplicació així com potencials millores al sistema actual.

MapKITE és una solució de mapeig digital 3D utilitzant simultàniament imatges terrestres i aèries preses amb un dron i un vehicle terrestre (furgoneta). La solució, patentada per Geonumerics a Espanya i els Estatus Units, estableix un mecanisme de guia del dron des de la furgoneta, mitjançant l’establiment de waypoints aeris que el dron segueix a mesura que el vehicle avança.

Mitjançant la instal·lació d’un panell visual al sostre de la furgoneta, el sistema permet al dron reconèixer fàcilment la furgoneta per a situar-se i oferir robustesa al sistema de waipoints.

 

Aquest sistema, però, també permet, amb l’ajuda dels sistemes de navegació per satèl·lit (GNSS) Galileo, definir Kinematic Ground Control Point (KGCPs), homòlegs als Ground Control Points (GCPs) convencionals però definits sobre la marxa, a mesura que la furgoneta avança. Gràcies als KGCPs es redueix significativament la necessitat de GCPs convencionals fet que redueix el cost de les missions i augmenta la velocitat de les mateixes.

La tecnologia està explicada amb detall a l’article: Molina, P., Blázquez, M., Sastre, J., and Colomina, I.: mapKITE: A NEW PARADIGM FOR SIMULTANEOUS AERIAL AND TERRESTRIAL GEODATA ACQUISITION AND MAPPING, Int. Arch. Photogramm. Remote Sens. Spatial Inf. Sci., XLI-B1, 957-962, doi:10.5194/isprs-archives-XLI-B1-957-2016, 2016. Disponible aquí.

 

El sistema no sols ha estat provat al camp, sinó que ja compta amb les primeres experiències de missions reals realitzades a Brazil on Grupo Engemap ha aconseguit imatges 3D d’una carretera circulant a 50Km/h.

Més informació: