SEAT SA i Eurecat treballen en un projecte d’innovació pioner amb drons per transportar peces autònomament a la línia de producció

El projecte, pioner juntament amb Eurecat, que explora les possibilitats dels drons per optimitzar el subministrament logístic

Al taller 9 de la planta de Martorell, un dron vola entre les línies de producció. Es tracta de les proves d´un projecte pioner, juntament amb el centre tecnològic Eurecat, que explora les possibilitats dels drons per optimitzar el subministrament logístic.

Alba Gavilán, responsable de Digital Execution & Delivery al departament de Estratègia de Producció, explica que “l’objectiu d’aquest projecte d’innovació és explorar els avantatges de la mobilitat autònoma vertical per desaturar el terra i traslladar peces lleugeres d’una manera més ràpida, neta i eficient”. Afegeix que “en un futur els drons podrien traslladar de manera autònoma components directament a la línia”.

Aquesta innovadora fórmula, per ara en fase pilot, està pensada per aplicar-se a tota una flota de drons programats per volar de manera autònoma. Per aconseguir que es moguin per la fàbrica, els drons porten incorporat un sistema que detecta els elements del taller mitjançant sensors. “Això implica durant el projecte pilot molta feina de mapejat, programació i hores i hores de testeig també amb obstacles, per entrenar el dron davant qualsevol tipus de situació” , comenta Gavilán. El projecte d’innovació es va començar a gestar el 2019, acumula més de 1.500 hores de feina, i ha persistit fins i tot durant la pandèmia de la COVID-19.

Actualment a la planta de SEAT Martorell ja habita altres grups de robots que es mouen autònomament pels tallers, els AGVs (automated guided vehicles ), AMR ( autonomous mobile robots ) i el dron outdoor per a subministrament de components. Tot i això, l’equip de treball de drons, SEAT SA Squadrone, es va adonar que encara es podia optimitzar més la logística de fàbrica aprofitant l’espai aeri indoor : “Els drons tenen l’avantatge de poder moure’s lliurement en el pla vertical, per cosa que facilitaran molt el transport de peces i complementaran la funció que els AGVs fan per terra” , apunta Gavilán. 

Per a Jorge Luis Martínez, responsable d’Innovació en Logística de SEAT SA, el futur de la logística passa per integrar el transport de peces dins i fora del taller fusionant aquest projecte indoors amb el pla de vol de drons outdoors ja existent. “Podríem connectar els proveïdors propers amb la fàbrica, allargant la seva línia de subministrament directament a la de producció i sense haver de dependre dʻopcions dʻemmagatzematge per a alguns components del cotxe elèctric en el futur” , explica.

“Aquest projecte és un exemple de col·laboració que materialitza la nostra transferència de coneixement sobre drons intel·ligents a aplicacions industrials a SEAT SA” , apunta Daniel Serrano, director de la Unitat de Robòtica i Automatització a Eurecat. “Una revolució del paradigma logístic per preparar-nos per al repte elèctric” , conclou Martínez.

Notícia original de SEAT